Tuesday 10 July 2012

Refleksi ke2

Seterusnya, pembelajaran yang seterusnya pada minggu yang kedua ialah tentang 3 ragam kecerdasan iaitu:
  • Kecerdasan Intelektual(IQ)
  • Kecerdasan Emosi (EQ)
  • Kecerdasan Spiritual (SQ)
IQ merupakan what do u think dan adalah potensi yang diwarisi daripada keturunan dan tidak dipengaruhi oleh faktor persekitaran.Setiap orang mempunyai kecerdasan intelek yang tertentu dan tidak berubah. IQ adalah sesuai digunakan untuk menguasai ilmu pengetahuan dan kemahiran,menyelesaikan masalah,menilai dan mencipta.

EQ adalah diwarisi daripada keturunan dan dipengaruhi oleh budaya manusia. Setiap individu mempunyai EQ yang boleh berubah dan ianya dinilai berdasarkan inventori kompetensi EQ.EQ boleh ditingkatkan melalui pembelajaran dan ianya digunakan untuk menguasai kemahiran intrapersonal dan interpersonal termasuk kemahiran sosial.EQ  berkait rapat dengan kemahiran berempati.

Manakala, SQ ialah berkaitan dengan mencari identiti diri.
who am I? Itu adalah persoalan bagi kecerdasan spiritual. Manusia sering mencari tujuan hidup mereka.Mengapa mereka ada di dunia ini. Mereka mencari tujuan mereka dihidupkan.

Melalui pembelajaran 3 ragam kecerdasan ini, ilmu pengetahuan saya makin bertambah dan saya dapat mengenali diri saya dengan lebih dalam lagi. Saya perlu mempraktikkan 3 ragam kecerdasan ini di dalam diri saya.3 ragam kecerdasan ini perlulah seimbang agar seseorang individu itu menjadi insan yang berjaya. 

No comments:

Post a Comment